czwartek, 24 marca 2016

Drożdżowa babka wielkanocna z marcepanem

Drożdżowe ciasta mnie kochają, a ja tę miłość odwzajemniam. Uwielbiam wyrabiać je ręcznie, dotykać każdym centymetrem moich dłoni, zagniatać do momentu, aż stanie się elastyczne. Czasem ten moment nadchodzi dopiero po dziesięciu minutach. Jednak ciasto drożdżowe odpowiednio dopieszczone rośnie w siłę, a po upieczeniu staje się delikatne i puszyste. 
Każdy z nas ma swoją metodę na wyrabianie drożdżowego , większość  zapewne stosuje mechaniczną, która jest zdecydowanie szybsza, ja jednak wolę pozostać przy swoim babcinym sposobie, dzięki któremu przy okazji ćwiczę biceps ;) 
Moja propozycja drożdżowej babki wielkanocnej jest banalnie prosta i nawet mało pracochłonna o ile robot kuchenny wykona za Was ciężką robotę :) Nadziałam ją marcepanem i rodzynkami, które przez noc poiłam ciemnym rumem. A to wszystko wykończyłam lukrem z odrobiną pudru hibiskusowego. Delikatne i puszyste drożdżowe, najlepsze. 


Składniki na masę marcepanową :

- 180 g mielonych migdałów
- 3 czubate łyżki cukru pudru
- 1 łyżeczka ekstraktu migdałowego
- 3 łyżki zimnej wody

Wykonanie :

Wszystkie składniki  umieszczamy w misie malaksera i miksujemy do momentu, aż uzyskamy zwartą masę. Masa powinna być elastyczna i dać łatwo się formować. 



Składniki na ciasto drożdżowe :

- 450 g mąki pszennej (użyłam chlebowej i tortowej)
- 28 g świeżych drożdży
- 20 g jasnego rumu
- 3 łyżki cukru
- 2 jaja
-  60 g miękkiego masła
- 150 ml letniego, pełnotłustego mleka
- 1/2 łyżeczki soli
- skórka otarta z 1 cytryny   

Dodatkowo:

- 2 pełne garście rodzynków namoczonych w ciemnym rumie przez noc

Wykonanie:

Z drożdży, mleka, 1 łyżki cukru i 2 łyżek mąki robimy zaczyn. Pozostawiamy pod przykryciem w ciepłym miejscu na 15 minut.  Do miski wsypujemy mąkę, dodajemy sól, rum, jaja, miękkie masło, otartą skórkę z cytryny, zaczyn drożdżowy i mieszamy. Ciasto przekładamy na blat i wyrabiamy ręcznie około 10 minut lekko podsypując mąką (maksymalnie do 2 łyżek). Przekładamy do miski, przykrywamy szczelnie folią spożywczą i odstawiamy w ciepłe miejsce na 1 godzinę. 
Ciasto wykładamy na oprószony blat mąką i wałkujemy na prostokąt o wymiarach 30 cm szerokości na 40 cm długości ( mniej więcej).   Masę migdałową układamy pomiędzy dwoma arkuszami foli spożywczej i wałkujemy na cienki placek  nieco mniejszy od drożdżowego. Delikatnie przekładamy na ciasto drożdżowe. Posypujemy rodzynkami. Ciasto zwijamy w rulon zaczynając od dłuższego boku. Kroimy na 6 kawałków. Blachę na babkę smarujemy masłem i oprószamy mąką.  Układamy ciasno kawałki ciasta nadzieniem na zewnątrz do ścianek formy. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na 40 minut. Piekarnik nagrzewamy do 160 stopni (termoobieg). Ciasto pieczemy przez 35/40 minut. Upieczoną babkę ostrożnie wyjmujemy z formy i studzimy na kratce. Polewamy tradycyjnym lukrem ze szczyptą pudru z hibiskusa i obsypujemy uprażonymi na suchej patelni 2 łyżkami płatków migdałowych lub oprószamy cukrem pudrem.
Smacznego. 



3 komentarze:

  1. W zdjęciach dosłownie można się zakochać! A babka jest tak puszysta, idealna... Narobiłaś mi ochoty na marcepan, bardzo dawno go nie jadłam! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja lubię wyrabiać takie drożdżowe wytrawne, np. na foccacię czy pizzę. Słodkiego nie próbowałam, to chyba trochę trudniejsze.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak dawno mnie tu nie było! Ale widzę, że nic się nie zmieniło. Nadal pięknie i smakowicie <3

    OdpowiedzUsuń