sobota, 12 września 2015

Wegańska chałka z serem


Mam słabość do ciast drożdżowych. Uwielbiam ich maślano - mleczny zapach. Jeszcze ciepłe zjadane z dodatkiem domowej konfitury i popite szklanką zimnego mleka. 
 Ostatnie moje wegańskie eksperymenty skłoniły mnie do wykonania chałki  z dodatkiem sera w formie roślinnej. Bez małej wpadki się nie obyło. Jednak mój upór sprawił, że osiągnęłam swój cel i dziś mogę się z Wami podzielić przepisem na wegańską chałkę z serem. 
By otrzymać wegański ser trzeba się troszkę... hmmm, może nie napracować  ale naczekać. Silken tofu, które odgrywa tu rolę białego sera zostało pozbawione wody. Tofu umieściłam na sicie wyłożonym gazą i obciążyłam. Pozostawiłam na noc w lodówce. Z 350 g tofu po pozbyciu się wody, uzyskałam 200 g suchego twarogu. Jeżeli zastanawiacie się dlaczego i po co ten cały proces pozbywania się wody z tofu to odpowiedz jest prosta. Jeżeli nie odciśniemy wody z tofu to wsiąknie ona w ciasto podczas pieczenia i zamiast puszystej chałki otrzymamy kawał mokrego czegoś. Wiem bo sprawdziłam ;) . Tak więc jeżeli jesteście na diecie roślinnej i tęsknicie czasem za smakiem bułki z serem to koniecznie musicie wypróbować ten przepis.
 Wypadało by wspomnieć o samym cieście drożdżowym, które w smaku i teksturze niczym się nieróżni od tego z dodatkiem jajek i masła. Możliwe, ze to zasługa rumu, który dał cudowny aromat. Ciasto drożdżowe możecie również zrobić w formie bułeczek nadziewanych konfiturą owocową, czekoladą lub masą makową. Wszystko  zależy od waszej wyobraźni.




Składniki na masę serową :

- 200 g silken tofu pozbawionego wody ( waga z wodą 350 g)
- 2 łyżki cukru trzcinowego
- 1 łyżeczka ekstraktu migdałowego dobrej jakości
- 1 łyżka soku z cytryny
- szczypta soli

Wykonanie masy serowej :

W misce umieszczamy  silken tofu (pozbawione wody), dodajemy cukier, sok z cytryny, szczyptę soli i ekstrakt migdałowy. Miksujemy na gładką masę.

Składniki na ciasto drożdżowe :

- 350 g mąki pszennej
- 2 łyżeczki cukru waniliowego (użyłam domowego)
- 1/2 łyżeczki soli
- saszetka suchych drożdży (7 g)
- 165 ml letniego mleka roślinnego (użyłam ryżowego)
- 20 g ciemnego rumu
- 20 g zimnego oleju kokosowego
- 1 łyżeczka cukru trzcinowego


Dodatkowo :

- łyżka mąki migdałowej lub kokosowej
- 2 łyżki mleka roślinnego
- garść płatków migdałowych


Wykonanie :

Z drożdży, mleka, łyżeczki cukru trzcinowego i 2 łyżek mąki robimy zaczyn. Pozostawiamy pod przykryciem w ciepłym miejscu na 15 minut. Rozpuszczamy olej kokosowy. Do miski wsypujemy mąkę, dodajemy sól, cukier waniliowy i mieszamy. Do suchych składników dodajemy zaczyn, rum i przestudzony olej kokosowy. Mieszamy przy pomocy łyżki drewnianej. Ciasto przekładamy na oprószony blat mąką i wyrabiamy ręcznie przez minimum 5 minut. Przekładamy do miski, przykrywamy szczelnie folią spożywczą i odstawiamy w ciepłe miejsce na 1 godzinę. 
Ciasto wykładamy na oprószony blat mąką i wałkujemy na prostokąt o wymiarach 20 cm szerokości na 30 cm długości ( mniej więcej).  Ciasto posypujemy mąką migdałową lub kokosową pozostawiając po 2 cm od brzegu wolnej przestrzeni. Smarujemy masą serową. Ciasto zwijamy w rulon zaczynając od dłuższego boku. Przecinamy wzdłuż. Obie części zawijamy na przemian w warkocz tak by rozcięcie z widocznymi warstwami ciasta i nadzienia znajdowało się na wierzchu.
Warkocz przekładamy do keksówki (22/10 cm) wyłożonej papierem do pieczenia, zawijając końce ciasta pod spód.  Odstawiamy w ciepłe miejsce na 30 minut. Smarujemy ciasto mlekiem roślinnym i posypujemy płatkami migdałowymi. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 160 stopni (termoobieg) przez 35 do 40 minut. Studzimy na kratce. Polewamy ciemnym lukrem.
Smacznego.





4 komentarze:

  1. Jak ja dawno nie jadłam chałki... Z serem nie jadłam nigdy, wegańskiej zresztą też. A ta Twoja to istna magia !! Pominęłabym tylko rum i myślę, że bez niego chałka na smaku nie straci (dla mnie pewnie zyska :P). Postaram się zrobić podobne cudo w najbliższym czasie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Prezentuje się meeeega apetycznie! :)

    OdpowiedzUsuń