wtorek, 21 lipca 2015

Wegański tort z kremem z ryżu jaśminowego.


Oj sporo mi  zajęło czasu aby zabrać się za napisanie tego przepisu i podzielenie się nim Wami ale chciałam dopracować każdy szczegół. Jak większość moich słodkich wypieków powstaje w trakcie jakiegoś wariackiego transu tak z tym przepisem było zupełnie inaczej. Oczywiście pierwszy krem powstał na zasadzie trochę tego i tamtego przez co odtworzenie go na nowo było nie lada wyzwaniem. Za każdym razem był ok. ale jednak nie taki sam. Ile ja nocy nie przespałam by móc przypomnieć sobie dokładnie jakich składników użyłam i o zgrozo po ile czego dałam. Nie lubię siebie za to moje roztrzepanie. Mój drwal podsunął mi pomysł,by podczas pieczenia zakładać na głowę GoPro aby ułatwić sobie sprawę i oszczędzić czas. Ha kto wie może tak zrobię przy następnym szalonym pomyśle. 
W pierwszej wersji kremu było za dużo kombinowania,pojawiło się masło kokosowe, które pomagało mi scalić krem jednak jego kosmiczna cena sprawiła, że zadecydowałam o wyeliminowaniu go.  Ryż gotowałam w mleku kokosowym, który nadał mu fajny egzotyczny smak, ale sprawił też że przez 15 minut musiałam stać przy garnku i ciągle go mieszać by nie przywarł do dna.  Mieliłam go jak jeszcze był ciepły  przez co ciężko było mi określić jego konsystencję. Czy jak wystygnie będzie nadal płynny czy może zgęstnieje do formy kremu. Sami widzicie sporo kombinacji i zapewne większość z Was już na samym początku by stwierdziła, że za dużo trzeba wysiłku włożyć w ten tort. Dlatego co jakiś czas wracałam do tego przepisu i próbowałam, zmieniałam, odejmowałam,dodawałam aż w końcu udało się odtworzyć idealny smak i nie nadszarpnąć budżetu domowego. 
Zapraszam Was do zrobienia tego tortu.



Składniki na krem :
(forma około 18 cm)

- 1 szklanka ryżu jaśminowego ugotowanego na sypko z dodatkiem trawy cytrynowej i laski wanilii schłodzonego w lodówce przez noc (szklanka ryżu ugotowanego nie suchego)
- puszka mleka kokosowego
- tabliczka białej wegańskiej czekolady rozpuszczonej w kąpieli wodnej (120 g)
- 2 czubate łyżki oleju kokosowego nierafinowanego 
- 2 łyżki soku z cytryny
- 50 do 75 g słodu płynnego np. syropu klonowego lub z agawy
- 2 czubate łyżki agaru
- 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
- szczypta soli

Wykonanie :

W misce malaksera umieszczamy ryż i mielimy do uzyskania kremowej konsystencji tak około 5 minut. Po tym czasie nadal  miksując dodajemy stopniowo stałą część mleka kokosowego pozostawiając wodę w puszce, która nam się przyda do rozpuszczenia agaru. Następnie dodajemy  rozpuszczony i przestudzony olej kokosowy, białą czekoladę, słód, sok z cytryny, ekstrakt waniliowy i szczyptę soli. Miksujemy masę do dokładnego połączenia wszystkich składników.
Do garnuszka wlewamy wodę z mleka kokosowego, odrobinę mleka roślinnego, dodajemy agar i gotujemy do całkowitego rozpuszczenia. Przestudzony agar dodajemy stopniowo do masy ryżowej miksując na średnich obrotach. Masę przekładamy do miski i chłodzimy w lodówce przez noc.


Składniki na biszkopt jasny :
(blaszka 18 cm)

Składniki suche :

- 1 pełna szklanka mąki pszennej
- 1/4 łyżeczki sody
- 1/2 łyżeczki proszku  do pieczenia

Składniki mokre :

- 1 czubata łyżka oleju kokosowego
- łyżeczka ekstraktu waniliowego
- 6 łyżek płynnego słodu np. syropu ryżowego lub klonowego
- 1 łyżka octu winnego 
- 3/4 szklanki mleka roślinnego

Wykonanie :

Do jednej miski przesiewamy mąkę ze spulchniaczami. W drugiej misce umieszczamy wszystkie mokre składniki i łączymy (olej kokosowy rozpuszczamy i studzimy). Do mokrych składników dodajemy suche i delikatnie mieszamy. Ciasto przelewamy do  natłuszczonej formy. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 160 stopni (termoobieg) przez 30 minut lub do tak zwanego suchego patyczka. Biszkopt studzimy przy otwartych drzwiczkach piekarnika.

Dodatkowo :

- 2 łyżki podprażonych na suchej patelni płatków migdałowych
- sezonowe owoce
- 3 łyżki ulubionej konfitury domowej.

Wykończenie tortu:

Biszkopt delikatnie dzielimy na 2 blaty. Na paterze lub talerzu kładziemy 1 blat smarujemy konfiturą owocową i 1/3 kremu. Układamy drugi blat lekko dociskając i smarujemy kolejną częścią kremu (łyżkę lub szpatułkę moczymy w ciepłej wodzie ułatwi to nam równomierne rozprowadzanie kremu).Pozostałą częścią kremu smarujemy boki. Tort ozdabiamy owocami i płatkami migdałowymi.
Schładzamy w lodówce przez 1 do 2 godzin. 
Smacznego.



14 komentarzy:

  1. O mamo wygląda bosko! te owoce na wierzchu i migdały na bokach... a to, że jest dodatkowo dużo zdrowszy niż klasyczny tort to już w ogóle pełne uznanie
    Pozdrawiam!
    www.kornikwkuchni.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Na widok takiego tortu nawet nie-weganinowi pocieknie ślinka;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zapewniam, że nie weganin nawet się nie zorientuje, że tort został zrobiony z ryżu i nie zawiera masła czy też śmiet5ny ;)

      Usuń
  3. Podziwiam, nietypowy ale faktycznie niewydumany przepis, dostępny dla każdego z odrobiną zapału :) Narobiłaś mi strasznej ochoty na przetestowanie go! Nie mogę umrzeć nie wiedząc jak smakuje taki krem :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Cię zaintrygowałam tym przepisem :)

      Usuń
  4. zrobiłam sam krem... bardzo Cię proszę, miej litość - właśnie go pożeram i bardzo się boję, że umrę z nadmiaru rozkoszy! PYCHA!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow!! to mi sprawiłaś radość i proszę nie umieraj z rozkoszy :) :)

      Usuń
  5. Musi bardzo ciekawie smakować :) A wygląda pięknie! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. czesć mam pytanie: o ile zwiększyć składniki jeśli chcę tort o średnicy 26 cm? z gory dziekuje za odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
  7. mam również pytanie jaką mąką można zastąpić pszenną (mam nietolerancję glutenu) ? dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  8. mam małe doświadczenie z wypiekami bezglutenowymi i tylko raz piekłam ten biszkopt na mące bezglutenowej z tej firmy http://www.amazon.co.uk/Bobs-Red-Mill-Gluten-Whole/dp/B007ACEXCC/ref=sr_1_11?ie=UTF8&qid=1447011756&sr=8-11&keywords=gluten+free+flour
    ciasto wyszło smaczne, piekłam je nieco dłużej.

    OdpowiedzUsuń