czwartek, 28 maja 2015

Hummus ze słodkim ziemniakiem.


Słaby ze mnie znawca hummusu, szczerze to tak całkiem do niedawna nie przepadałam za nim. Kilka ich w swoim życiu zrobiłam i nie potrafiłam zrozumieć uwielbienia i zachwytu przez wielu. Po licznych niezbyt smacznych próbach odpuściłam go sobie do czasu, aż w moje ręce trafiła książka Marty z bloga zapewne dobrze Wam znanego "Jadłonomia". Zdjęcia hummusu zachęcały do ponowienia próby. W książce wystąpiły w 3 wersjach, naturalny, z burakiem i z dynią. Buraczany skradł moje serce i wiem, że będzie częstym bywalcem w moim domu. Tak się wkręciłam w jego produkcję, ze postanowiłam połączyć go ze słodkim ziemniakiem. To był strzał w dziesiątkę. 



Składniki :

- 150 g ciecierzycy (suchego produktu)
- 350 g słodkiego ziemniaka ( waga produktu po upieczeniu i obraniu ze skórki)
- pół słoiczka jasnej tahini (słoik 340 g)
- sok wyciśnięty z 1 i 1/2 cytryny
- 2 ząbki czosnku
- 1/3 szklanki lodowatej wody
- sól do smaku
- 1 łyżeczka sody oczyszczonej

Przygotowanie :

Ciecierzycę płuczemy pod bieżącą zimną wodą. Zalewamy dużą ilością wody i dodajemy 1/2 łyżeczki sody. Pozostawiamy na noc. Następnego dnia ciecierzycę odcedzamy i płuczemy. Zalewamy świeżą zimną wodą z dodatkiem 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej. Doprowadzamy do wrzenia. Zmniejszamy płomień na średni i gotujemy do miękkości ok 30 - 40 minut. 
Trzy średnie słodkie ziemniaki pieczemy w piekarniku nagrzanym do 175 stopni (termoobieg) przez 50 minut. Studzimy i obieramy ze skórki.( waga po upieczeniu i obraniu 350 g)  Ugotowaną ciecierzycę płuczemy pod bieżącą, zimną wodą. Odcedzamy na sicie. W kielichu malaksera, blendera umieszczamy ciecierzycę, sok z cytryny, tahinę, upieczone słodkie ziemniaki, rozgnieciony czosnek i sól. Miksujemy do uzyskania jednolitej, gładkiej masy. Ciągle miksując dolewamy stopniowo lodowatą wodę. Po dodaniu całej wody miksujemy około 3 minut.
 Gotowy hummus przekładamy do wyparzonych słoików lub miski. Schładzamy w lodówce przez 1 godzinę. Polewamy olejem rydzowym, posypujemy świeżą natką pietruszki i zatarem.
Serwujemy z pieczywem na zakwasie.
Smacznego.




2 komentarze:

  1. już od dawna zabieram się za wersję z słodkim ziemniakiem i widzę, że nie ma co zwlekać, bo wygląda pysznie, a co dopiero ten smak! :) świetne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń