poniedziałek, 24 listopada 2014

Bułeczki drożdżowe.



Drożdżowe to mój smak dzieciństwa. 

Dom babci pachniał ciastem drożdżowym i zawsze będzie mi się z nią kojarzył.

Pamiętam te wielkie blachy pięknie wyrośniętego ciasta drożdżowego, obficie posypanego słodką kruszonką. Jeszcze ciepłe, krojone, zajadane z wiejskim masłem i domową konfiturą.

Bardzo długo nie wracałam do tych smaków, aż do dziś. Możliwe, że  z wiekiem człowiek staje się bardziej sentymentalny, przywołuje wspomnienia, które sprawiają, że pojawia się uśmiech na twarzy. 
Bo to były piękne, beztroskie czasy.


Bułeczki drożdżowe z serem i konfiturą truskawkową.


Ciasto drożdżowe:

- 500 g mąki pszennej
- 35 g świeżych drożdży
- 225 ml letniego mleka
-1/2 łyżeczki soli
-5 łyżeczek cukru
- 45 g rozpuszczonego i ostudzonego masła
- 2 mniejsze jajka lub 1 duże (ja użyłam 1 1/2 jajka)

Drożdże wymieszać z cukrem, mlekiem i 2 łyżkami mąki. Odstawić w ciepłe miejsce na ok. 15 minut. Do miski przesiać mąkę i wymieszać z solą. Dodać zaczyn drożdżowy, jajko i masła. Zagnieść elastyczne ciasto. Gdyby ciasto było za luźne dosypać trochę mąki. Przełożyć do miski, przykryć ściereczką.

Odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na 1 h 

Masa serowa:

-200 g  tłustego, białego sera
- 2 łyżki cukru
-1 łyżeczka dobrego ekstraktu migdałowego
-1 żółtko

Wszystkie składniki umieścić w misce i rozgnieść widelcem.

Dodatkowo :

Konfitura truskawkowa ( lub inna nasza ulubiona)

Lukier :

- 8 łyżek cukru pudru
- 2, 1/2 łyżki wody
- 1 łyżka soku z cytryny


Wszystkie składniki umieścić w miseczce i dokładnie wymieszać.


 Wyrośnięte ciasto dzielimy na 9-10 części. Każdą porcję ciasta wałkujemy na prostokątny placek, kładziemy po łyżce farszu  i zwijamy w roladę. Przecinamy wzdłuż. Obie części zawijamy na przemian w warkocz, starając się, aby rozcięcie z widocznymi warstwami ciasta i nadzienia znajdowało się na wierzchu. 
Układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Pozostawiamy do wyrośnięcia przykryte bawełnianą ściereczką na 30 minut. Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni. Przed włożeniem do piekarnika bułki smarujemy rozkłóconym  jajkiem z odrobiną mleka lub roztopionym masłem. Pieczemy 20 minut lub do zarumienienia. Studzimy na kratce. Polewamy lukrem.

 Smacznego.


2 komentarze:

  1. Ależ pięknie je zwinęłaś :)
    Dla mnie też takie drożdżówki to smak dzieciństwa :)

    OdpowiedzUsuń